Aanvankelijk lezen in de onderbouw:
Het leesproces begint al vroeg in de onderbouw. In groep 1 en 2 leren kinderen de letters, schrijven ze zelfbedachte woorden en wordt er gewerkt aan het klankbewustzijn. Dit alles zodat in groep 3 het echte lezen kan beginnen. We maken daarbij gebruik van de methode Lijn 3. Hier leren de kinderen in het eerste halfjaar alle letters waarmee al snel simpele woorden en zinnen gelezen kunnen worden. In het tweede halfjaar verschuift de focus van het lezen van losse woorden naar het vloeiend lezen van teksten.
Vloeiend lezen:
Na groep 3 ligt de focus op het vloeiend lezen van teksten. In alle groepen is er dagelijks minimaal een half uur ingeroosterd voor vrij lezen in verhalende en informatieve boeken die de leerlingen zelf kiezen uit een prachtige collectie van recente boeken. Daarnaast wordt er veel gepraat over de gelezen boeken of vinden er boekpromotie activiteiten plaats.
Rijke teksten:
Rijke teksten zijn authentieke teksten over interessante thema's. Deze teksten zijn uitdagend, hebben een duidelijke structuur met daarin signaal- en verbindingswoorden en ze bieden veel woorden die je niet in elke tekst tegenkomt. Ze zijn daarmee een krachtige manier om de woordenschat uit te breiden. Rijke teksten prikkelen de lezer om te lezen. Rijke teksten zijn niet geschreven op Avi-niveau zoals in veel lesmethodes, deze teksten zijn vaak verarmd en daardoor veel minder betekenisvol en leerzaam voor kinderen. We proberen met onze rijke teksten zoveel mogelijk aan te sluiten bij de kernconcepten (schoolbrede thema's). We gebruiken rijke teksten voor luisterbegrip (groep 1-3) en tekstbegrip (groep 4-8).
Voorlezen:
In al onze groepen wordt dagelijks voorgelezen uit prachtige kinderboeken. Voorlezen is een krachtige manier om te werken aan begrijpend luisteren en helpt enorm bij het uitbreiden van de woordenschat van kinderen. Daarnaast is het een mooi moment om met elkaar te genieten van mooie verhalen. We lezen ook voor om voor onze leerlingen een voorbeeld te zijn. Lezen is leuk en dat stralen we uit. Onze leerlingen kunnen elk jaar meedoen aan de voorleeswedstrijd.
Schrijven:
Door te schrijven over de gelezen teksten of behandelde thema's zorgen we ervoor dat leerlingen actief denken over de geleerde stof. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen zich goed kunnen uitdrukken door middel van tekst. Schrijfonderwijs is een belangrijk onderdeel van ons onderwijs. Dit begint al met bij de kleuters met zelf bedachte woorden (invented spelling) en loopt door tot en met groep 8 waar leerlingen uitgebreide stukken tekst kunnen schrijven.
Zorg:
Leerlingen die mogelijk moeite hebben met taalonderwijs ondersteunen we zoveel mogelijk preventief vanaf groep 1-2. Dit doen we bijvoorbeeld met het programma Bouw! Leerlingen in hogere groepen die moeite hebben met lezen bieden we extra ondersteuning door middel van duolezen, leesgroepjes, Connect lezen of Ralfi. Als er onvoldoende groei is na de extra ondersteuning, verwijzen we door naar passende dyslexiehulp.
Bibliotheek:
Onze school werkt samen met de Stadkamer in Stadshagen. We gaan regelmatig naar de bibliotheek om nieuwe boeken uit te zoeken met de kinderen. Ook helpt de Stadkamer ons met het selecteren van onze boekcollectie of bij boekpromotie activiteiten.